EINDTERMEN TWEEDE GRAAD DOORSTROOMFINALITEIT
| menu |
Doorstroom | SC01 Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
D-Bouwsteen | 1.1 tem 1.8 | Een gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
D-Bouwsteen | 1.9 tem 1.12 | Een fysiek actieve levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
D-Bouwsteen | 1.13 tem 1.14 | Een veilige levensstijl realiseren door het correct inschatten van risicofactoren.
D-Bouwsteen | 1.15 tem 1.18 | Het mentaal welbevinden opbouwen, onderhouden en versterken.
Doorstroom | SC02 Competenties in het Nederlands
D-Bouwsteen | 2.1 tem 2.11 | Het Nederlands receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties.
D-Bouwsteen | 2.12 tem 2.13 | Kenmerken en principes van het Nederlands begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
D-Bouwsteen | 2.14 tem 2.15 | Inzicht hebben in taal, in het bijzonder het Nederlands, als exponent en deel van een cultuur en een maatschappij.
D-Bouwsteen | 2.16 tem 2.18 | Literatuur in het Nederlands beleven.
Doorstroom | SC03 Competenties in andere talen
D-Bouwsteen | 3.1 tem 3.8 | Vreemde talen receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddelen in relevante situaties.
D-Bouwsteen | 3.9 tem 3.10 | Kenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
D-Bouwsteen | 3.11 tem 3.12 | Inzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
D-Bouwsteen | 3.13 | Literatuur in vreemde talen beleven.
Doorstroom | SC04 Digitale competentie en mediawijsheid
D-Bouwsteen | 4.1 tem 4.3 | Digitale media en toepassingen gebruiken om te creëren, te participeren en te interageren.
D-Bouwsteen | 4.4 tem 4.5 | Computationeel denken en handelen.
D-Bouwsteen | 4.6 tem 4.8 | Verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet digitale media en informatie.
Doorstroom | SC05 Sociaal-relationele competenties
D-Bouwsteen | 5.1 tem 5.6 | Interpersoonlijke relaties opbouwen, onderhouden en versterken.
Doorstroom | SC06 Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
Wiskunde
D-Bouwsteen | 6.1 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met getallen en hoeveelheden: getallenleer.
D-Bouwsteen | 6.2 tem 6.5 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met ruimte en vorm: meetkunde en metend rekenen.
D-Bouwsteen | 6.6 tem 6.17 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met relatie en verandering: zoals algebra, analyse en discrete structuren.
D-Bouwsteen | 6.18 tem 6.19 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met data en onzekerheid: zoals kansrekenen en statistiek.
D-Bouwsteen | 6.20 tem 6.21 | Redeneringen opbouwen en abstraheren rekening houdend met de samenhang en structuur van wiskunde.
D-Bouwsteen | 6.22 | Modelleren en problemen oplossen door analyseren, (de)mathematiseren of aanwenden van heuristieken.
Chemie
D-Bouwsteen | 6.23 tem 6.28 | Inzicht ontwikkelen in de bouw, structuur en eigenschappen van materie in levende en niet-levende systemen.
Fysica
D-Bouwsteen | 6.29 tem 6.40 | Inzicht ontwikkelen in de verschijningsvormen van energie, de wisselwerking tussen materie onderling en met energie alsook de gevolgen ervan.
Biologie
D-Bouwsteen | 6.41 tem 6.46 | Inzicht ontwikkelen in de basiseigenschappen van levende systemen.
STEM
D-Bouwsteen | Geïntegreerd | Inzicht ontwikkelen in technische systemen en processen en hun relatie tot verschillende technologische domeinen en tot andere domeinen (wetenschappen, wiskunde …).
D-Bouwsteen | Geïntegreerd | Technische systemen ontwerpen, realiseren, in gebruik nemen en evalueren rekening houdend met fundamentele maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische aspecten.
D-Bouwsteen | 6.47 tem 6.57 | Natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Doorstroom | SC07 Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
D-Bouwsteen | 7.1 | De dynamiek en de gelaagdheid van (eigen) identiteiten duiden.
D-Bouwsteen | 7.2 tem 7.6 | Omgaan met diversiteit in het samenleven en het samenwerken.
D-Bouwsteen | 7.7 tem 7.8 | Geïnformeerd en beargumenteerd met elkaar in dialoog gaan.
D-Bouwsteen | 7.9 tem 7.11 | Actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtstaat.
D-Bouwsteen | 7.12 tem 7.14 | De wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving en het individu kritisch benaderen.
D-Bouwsteen | 7.15 | Democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau duiden.
D-Bouwsteen | 7.16 tem 7.21 | Democratische principes en democratische cultuur kaderen binnen de moderne rechtsstaat.
Doorstroom | SC08 Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn
D-Bouwsteen | 8.1 tem 8.3 | Historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader..
D-Bouwsteen | 8.4 tem 8.5 | Kritisch reflecteren met en over historische bronnen.
D-Bouwsteen | 8.6 tem 8.7 | Tot beargumenteerde historische beeldvorming komen vanuit verschillende perspectieven.
D-Bouwsteen | 8.8 tem 8.10 | Over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst reflecteren en deze duiden.
Doorstroom | SC09 Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn
D-Bouwsteen | 9.1 | Personen, plaatsen, patronen en processen situeren op verschillende ruimtelijke schaalniveaus en tijdsschalen.
D-Bouwsteen | 9.2 | Plaatsbegrip hanteren om lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader te plaatsen.
D-Bouwsteen | 9.3 tem 9.6 | Ruimtelijke patronen en processen aan het aardoppervlak verklaren als het resultaat van interacties tussen natuurlijke processen onderling, tussen menselijke processen onderling en tussen natuurlijke en menselijke processen.
D-Bouwsteen | 9.7 tem 9.8 | Geografische methoden en technieken aanwenden om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken.
Doorstroom | SC10 Competenties inzake duurzaamheid
Geïntegreerd | Competenties inzake duurzaamheid
Doorstroom | SC11 Economische en financiële competenties
D-Bouwsteen | 11.1 tem 11.4 | Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten.
D-Bouwsteen | 11.5 | De werking van ondernemingen en organisaties en hun maatschappelijke rol duiden.
D-Bouwsteen | 11.6 tem 11.7 | Reflecteren over de werking van de markten en de economie als systeem en de invloed van de overheid hierop duiden binnen de (inter)nationale context.
Doorstroom | SC12 Juridische competenties
Geïntegreerd | Juridische competenties
Doorstroom | SC13 Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
D-Bouwsteen | 13.1 tem 13.2 | Zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen.
D-Bouwsteen | 13.3 tem 13.10 | Geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en –proces.
D-Bouwsteen | 13.11 tem 13.14 | Een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools.
D-Bouwsteen | 13.15 tem 13.17 | Leeropvattingen, -proces en -resultaten reguleren.
D-Bouwsteen | 13.18 | Samen het leerproces vormgeven.
D-Bouwsteen | 13.19 | Domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen hanteren.
Doorstroom | SC14 Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Geïntegreerd | Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Doorstroom | SC15 Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
D-Bouwsteen | 15.1 | Opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces.
D-Bouwsteen | 15.2 tem 15.4 | De uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee realiseren.
D-Bouwsteen | 15.5 tem 15.6 | (Duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn.
Doorstroom | SC16 Cultureel bewustzijn en culturele expressie
D-Bouwsteen | 16.1 tem 16.4 | Uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren.
D-Bouwsteen | 16.5 tem 16.6 | Uitingen van kunst en cultuur beleven en de waardering ervoor duiden.
D-Bouwsteen | 16.7 | Verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk.
EINDTERMEN TWEEDE GRAAD DUBBELE FINALITEIT
| menu |
Dubbele finaliteit | SC01 Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
D/A-Bouwsteen | 1.1 tem 1.8 | Een gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
D/A-Bouwsteen | 1.9 tem 1.12 | Een fysiek actieve levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
D/A-Bouwsteen | 1.13 tem 1.14 | Een veilige levensstijl realiseren door het correct inschatten van risicofactoren.
D/A-Bouwsteen | 1.15 tem 1.18 | Het mentaal welbevinden opbouwen, onderhouden en versterken.
Dubbele finaliteit | SC02 Competenties in het Nederlands
D/A-Bouwsteen | 2.1 tem 2.10 | Het Nederlands receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties.
D/A-Bouwsteen | 2.11 tem 2.12 | Kenmerken en principes van het Nederlands begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
D/A-Bouwsteen | 2.13 tem 2.14 | Inzicht hebben in taal, in het bijzonder het Nederlands, als exponent en deel van een cultuur en een maatschappij.
D/A-Bouwsteen | 2.15 | Literatuur in het Nederlands beleven.
Dubbele finaliteit | SC03 Competenties in andere talen
D/A-Bouwsteen | 3.1 tem 3.8 | Vreemde talen receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddelen in relevante situaties.
D/A-Bouwsteen | 3.9 tem 3.10 | Kenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
D/A-Bouwsteen | 3.11 tem 3.12 | Inzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
D/A-Bouwsteen | 3.13 | Literatuur in vreemde talen beleven.
Dubbele finaliteit | SC04 Digitale competentie en mediawijsheid
D/A-Bouwsteen | 4.1 tem 4.3 | Digitale media en toepassingen gebruiken om te creëren, te participeren en te interageren.
D/A-Bouwsteen | 4.4 tem 4.5 | Computationeel denken en handelen.
D/A-Bouwsteen | 4.6 tem 4.8 | Verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet digitale media en informatie.
Dubbele finaliteit | SC05 Sociaal-relationele competenties
D/A-Bouwsteen | 5.1 tem 5.6 | Interpersoonlijke relaties opbouwen, onderhouden en versterken.
Dubbele finaliteit | SC06 Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
Wiskunde
D/A-Bouwsteen | 6.1 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met getallen en hoeveelheden: getallenleer.
D/A-Bouwsteen | 6.2 tem 6.4 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met ruimte en vorm: meetkunde en metend rekenen.
D/A-Bouwsteen | 6.5 tem 6.11 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met relatie en verandering: zoals algebra, analyse en discrete structuren.
D/A-Bouwsteen | 6.12 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met data en onzekerheid: zoals kansrekenen en statistiek.
D/A-Bouwsteen | Geïntegreerd | Redeneringen opbouwen en abstraheren rekening houdend met de samenhang en structuur van wiskunde.
D/A-Bouwsteen | 6.13 | Modelleren en problemen oplossen door analyseren, (de)mathematiseren of aanwenden van heuristieken.
Chemie
D/A-Bouwsteen | 6.14 tem 6.16 | Inzicht ontwikkelen in de bouw, structuur en eigenschappen van materie in levende en niet-levende systemen.
Fysica
D/A-Bouwsteen | 6.17 tem 6.21 | Inzicht ontwikkelen in de verschijningsvormen van energie, de wisselwerking tussen materie onderling en met energie alsook de gevolgen ervan.
Biologie
D/A-Bouwsteen | 6.22 tem 6.24 | Inzicht ontwikkelen in de basiseigenschappen van levende systemen.
STEM
D/A-Bouwsteen | Geïntegreerd | Inzicht ontwikkelen in technische systemen en processen en hun relatie tot verschillende technologische domeinen en tot andere domeinen (wetenschappen, wiskunde …).
D/A-Bouwsteen | Geïntegreerd | Technische systemen ontwerpen, realiseren, in gebruik nemen en evalueren rekening houdend met fundamentele maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische aspecten.
D/A-Bouwsteen | 6.25 tem 6.33 | Natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Dubbele finaliteit | SC07 Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
D/A-Bouwsteen | 7.1 | De dynamiek en de gelaagdheid van (eigen) identiteiten duiden.
D/A-Bouwsteen | 7.2 tem 7.6 | Omgaan met diversiteit in het samenleven en het samenwerken.
D/A-Bouwsteen | 7.7 tem 7.8 | Geïnformeerd en beargumenteerd met elkaar in dialoog gaan.
D/A-Bouwsteen | 7.9 tem 7.11 | Actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtstaat.
D/A-Bouwsteen | 7.12 tem 7.14 | De wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving en het individu kritisch benaderen.
D/A-Bouwsteen | 7.15 | Democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau duiden.
D/A-Bouwsteen | 7.16 tem 7.21 | Democratische principes en democratische cultuur kaderen binnen de moderne rechtsstaat.
Dubbele finaliteit | SC08 Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn
D/A-Bouwsteen | 8.1 tem 8.3 | Historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader..
D/A-Bouwsteen | 8.4 | Kritisch reflecteren met en over historische bronnen.
D/A-Bouwsteen | 8.5 | Tot beargumenteerde historische beeldvorming komen vanuit verschillende perspectieven.
D/A-Bouwsteen | 8.6 tem 8.8 | Over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst reflecteren en deze duiden.
Dubbele finaliteit | SC09 Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn
D/A-Bouwsteen | 9.1 | Personen, plaatsen, patronen en processen situeren op verschillende ruimtelijke schaalniveaus en tijdsschalen.
D/A-Bouwsteen | 9.2 | Plaatsbegrip hanteren om lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader te plaatsen.
D/A-Bouwsteen | 9.3 tem 9.6 | Ruimtelijke patronen en processen aan het aardoppervlak verklaren als het resultaat van interacties tussen natuurlijke processen onderling, tussen menselijke processen onderling en tussen natuurlijke en menselijke processen.
D/A-Bouwsteen | 9.7 tem 9.8 | Geografische methoden en technieken aanwenden om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken.
Dubbele finaliteit | SC10 Competenties inzake duurzaamheid
Geïntegreerd | Competenties inzake duurzaamheid
Dubbele finaliteit | SC11 Economische en financiële competenties
D/A-Bouwsteen | 11.1 tem 11.4 | Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten.
D/A-Bouwsteen | 11.5 | Reflecteren over de werking van de markten en de economie als systeem en de invloed van de overheid hierop duiden binnen de (inter)nationale context.
Dubbele finaliteit | SC12 Juridische competenties
Geïntegreerd | Juridische competenties
Dubbele finaliteit | SC13 Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
D/A-Bouwsteen | 13.1 tem 13.2 | Zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen.
D/A-Bouwsteen | 13.3 tem 13.10 | Geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en –proces.
D/A-Bouwsteen | 13.11 tem 13.14 | Een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools.
D/A-Bouwsteen | 13.15 tem 13.17 | Leeropvattingen, -proces en -resultaten reguleren.
D/A-Bouwsteen | 13.18 | Samen het leerproces vormgeven.
D/A-Bouwsteen | 13.19 | Domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen hanteren.
Dubbele finaliteit | SC14 Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Geïntegreerd | Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Dubbele finaliteit | SC15 Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
D/A-Bouwsteen | 15.1 | Opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces.
D/A-Bouwsteen | 15.2 tem 15.4 | De uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee realiseren.
D/A-Bouwsteen | 15.5 tem 15.6 | (Duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn.
Dubbele finaliteit | SC16 Cultureel bewustzijn en culturele expressie
D/A-Bouwsteen | 16.1 tem 16.4 | Uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren.
D/A-Bouwsteen | 16.5 tem 16.6 | Uitingen van kunst en cultuur beleven en de waardering ervoor duiden.
D/A-Bouwsteen | 16.7 | Verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk.
EINDTERMEN TWEEDE GRAAD ARBEIDSMARKTFINALITEIT
| menu |
Arbeidsmarkt | SC01 Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
A-Bouwsteen | 1.1 tem 1.8 | Een gezonde levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
A-Bouwsteen | 1.9 tem 1.12 | Een fysiek actieve levensstijl opbouwen, onderhouden en versterken.
A-Bouwsteen | 1.13 tem 1.14 | Een veilige levensstijl realiseren door het correct inschatten van risicofactoren.
A-Bouwsteen | 1.15 tem 1.18 | Het mentaal welbevinden opbouwen, onderhouden en versterken.
Arbeidsmarkt | SC02 Competenties in het Nederlands
A-Bouwsteen | 2.1 tem 2.10 | Het Nederlands receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddel in relevante situaties.
A-Bouwsteen | 2.11 tem 2.12 | Kenmerken en principes van het Nederlands begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
A-Bouwsteen | 2.13 tem 2.14 | Inzicht hebben in taal, in het bijzonder het Nederlands, als exponent en deel van een cultuur en een maatschappij.
A-Bouwsteen | 2.15 | Literatuur in het Nederlands beleven.
Arbeidsmarkt | SC03 Competenties in andere talen
A-Bouwsteen | 3.1 tem 3.10 | Vreemde talen receptief, productief en interactief, zowel mondeling als schriftelijk gebruiken als communicatiemiddelen in relevante situaties.
A-Bouwsteen | 3.11 tem 3.12 | Kenmerken en principes van vreemde talen begrijpen om ze in te zetten bij het communiceren.
A-Bouwsteen | 3.13 | Inzicht hebben in vreemde talen als exponenten en delen van culturen en maatschappijen.
Arbeidsmarkt | SC04 Digitale competentie en mediawijsheid
A-Bouwsteen | 4.1 tem 4.3 | Digitale media en toepassingen gebruiken om te creëren, te participeren en te interageren.
A-Bouwsteen | 4.4 | Computationeel denken en handelen.
A-Bouwsteen | 4.5 tem 4.7 | Verantwoord, kritisch en ethisch omgaan met digitale en niet digitale media en informatie.
Arbeidsmarkt | SC05 Sociaal-relationele competenties
A-Bouwsteen | 5.1 tem 5.6 | Interpersoonlijke relaties opbouwen, onderhouden en versterken.
Arbeidsmarkt | SC06 Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
Wiskunde
A-Bouwsteen | 6.1 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met getallen en hoeveelheden: getallenleer.
A-Bouwsteen | 6.2 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met ruimte en vorm: meetkunde en metend rekenen.
A-Bouwsteen | 6.3 | Inzicht ontwikkelen in en omgaan met relatie en verandering: zoals algebra, analyse en discrete structuren.
A-Bouwsteen | 6.4| Inzicht ontwikkelen in en omgaan met data en onzekerheid: zoals kansrekenen en statistiek.
A-Bouwsteen | Geïntegreerd| Redeneringen opbouwen en abstraheren rekening houdend met de samenhang en structuur van wiskunde.
A-Bouwsteen | 6.5 | Modelleren en problemen oplossen door analyseren, (de)mathematiseren of aanwenden van heuristieken.
Chemie
A-Bouwsteen | 6.6 tem 6.7 | Inzicht ontwikkelen in de bouw, structuur en eigenschappen van materie in levende en niet-levende systemen.
Fysica
A-Bouwsteen | 6.8 tem 6.9 | Inzicht ontwikkelen in de verschijningsvormen van energie, de wisselwerking tussen materie onderling en met energie alsook de gevolgen ervan.
Biologie
A-Bouwsteen | 6.10 tem 6.11 | Inzicht ontwikkelen in de basiseigenschappen van levende systemen.
STEM
A-Bouwsteen | Geïntegreerd | Inzicht ontwikkelen in technische systemen en processen en hun relatie tot verschillende technologische domeinen en tot andere domeinen (wetenschappen, wiskunde …).
A-Bouwsteen | Geïntegreerd | Technische systemen ontwerpen, realiseren, in gebruik nemen en evalueren rekening houdend met fundamentele maatschappelijke, wetenschappelijke en technologische aspecten.
A-Bouwsteen | 6.12 tem 6.18 | Natuurwetenschappelijke, technologische en wiskundige concepten en methoden inzetten om problemen op te lossen en om objecten, systemen en hun interacties te onderzoeken en te begrijpen.
Arbeidsmarkt | SC07 Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
A-Bouwsteen | 7.1 | De dynamiek en de gelaagdheid van (eigen) identiteiten duiden.
A-Bouwsteen | 7.2 tem 7.6 | Omgaan met diversiteit in het samenleven en het samenwerken.
A-Bouwsteen | 7.7 tem 7.8 | Geïnformeerd en beargumenteerd met elkaar in dialoog gaan.
A-Bouwsteen | 7.9 tem 7.11 | Actief participeren aan de samenleving, rekening houdend met de rechten en plichten van iedereen binnen de rechtstaat.
A-Bouwsteen | 7.12 tem 7.14 | De wederzijdse invloed tussen maatschappelijke domeinen en ontwikkelingen en de impact ervan op de (globale) samenleving en het individu kritisch benaderen.
A-Bouwsteen | 7.15 | Democratische besluitvorming op lokaal, nationaal en internationaal niveau duiden.
A-Bouwsteen | 7.16 tem 7.19 | Democratische principes en democratische cultuur kaderen binnen de moderne rechtsstaat.
Arbeidsmarkt | SC08 Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn
A-Bouwsteen | 8.1 | Historische fenomenen situeren in een historisch referentiekader..
A-Bouwsteen | 8.2 | Kritisch reflecteren met en over historische bronnen.
A-Bouwsteen | 8.3 | Tot beargumenteerde historische beeldvorming komen vanuit verschillende perspectieven.
A-Bouwsteen | 8.4 | Over de complexe relatie tussen verleden, heden en toekomst reflecteren en deze duiden.
Arbeidsmarkt | SC09 Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn
A-Bouwsteen | 9.1 | Personen, plaatsen, patronen en processen situeren op verschillende ruimtelijke schaalniveaus en tijdsschalen.
A-Bouwsteen | 9.2 | Plaatsbegrip hanteren om lokale, nationale en internationale gebeurtenissen in een geografisch kader te plaatsen.
A-Bouwsteen | 9.3 tem 9.5 | Ruimtelijke patronen en processen aan het aardoppervlak verklaren als het resultaat van interacties tussen natuurlijke processen onderling, tussen menselijke processen onderling en tussen natuurlijke en menselijke processen.
A-Bouwsteen | 9.6 tem 9.7 | Geografische methoden en technieken aanwenden om ruimtelijke patronen en processen te onderzoeken.
Arbeidsmarkt | SC10 Competenties inzake duurzaamheid
Geïntegreerd | Competenties inzake duurzaamheid
Arbeidsmarkt | SC11 Economische en financiële competenties
A-Bouwsteen | 11.1 tem 11.4 | Inzicht ontwikkelen in consumptiegedrag, inkomensverwerving en financiële producten om budgettaire gevolgen op korte en lange termijn in te schatten.
Arbeidsmarkt | SC12 Juridische competenties
Geïntegreerd | Juridische competenties
Arbeidsmarkt | SC13 Leercompetenties met inbegrip van onderzoekscompetenties, innovatiedenken, creativiteit, probleemoplossend en kritisch denken, systeemdenken, informatieverwerking en samenwerken
A-Bouwsteen | 13.1 tem 13.2 | Zichzelf als lerende begrijpen en positioneren ten aanzien van leren in het algemeen en van specifieke leerdomeinen.
A-Bouwsteen | 13.3 tem 13.10 | Geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools inzetten om informatie digitaal en niet digitaal kritisch te verwerven, beheren en verwerken rekening houdend met het beoogde leerresultaat en –proces.
A-Bouwsteen | 13.11 tem 13.12 | Een (onderzoeks-)probleem (v)erkennen en een antwoord of oplossing zoeken gebruikmakend van geschikte (leer-)activiteiten, strategieën en tools.
A-Bouwsteen | 13.13 tem 13.15 | Leeropvattingen, -proces en -resultaten reguleren.
A-Bouwsteen | 13.16 | Samen het leerproces vormgeven.
A-Bouwsteen | 13.17 | Domeinspecifieke terminologie, symbolen en voorstellingen hanteren.
Arbeidsmarkt | SC14 Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Geïntegreerd | Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Arbeidsmarkt | SC15 Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
A-Bouwsteen | 15.1 | Opportuniteiten zien en verkennen met behulp van een creatief denkproces.
A-Bouwsteen | 15.2 tem 15.4 | De uitvoerbaarheid van ideeën onderzoeken, het inzetten van middelen tegenover doelstellingen afwegen en het gekozen idee realiseren.
A-Bouwsteen | 15.5 tem 15.6 | (Duurzame) keuzes maken, rekening houdend met gevolgen op korte en lange termijn.
Arbeidsmarkt | SC16 Cultureel bewustzijn en culturele expressie
A-Bouwsteen | 16.1 tem 16.4 | Uitingen van kunst en cultuur waarnemen en conceptualiseren.
A-Bouwsteen | 16.5 tem 16.6 | Uitingen van kunst en cultuur beleven en de waardering ervoor duiden.
A-Bouwsteen | 16.7 | Verbeelding gericht inzetten bij het creëren van artistiek werk.
WAT HOUDT IEDERE SLEUTELCOMPETENTIE IN?
| menu |
Flyer | SC01 Competenties op het vlak van lichamelijk, geestelijk en emotioneel bewustzijn/gezondheid
Flyer | SC02 Competenties in het Nederlands
Flyer | SC03 Competenties in andere talen
Flyer | SC04 Digitale competentie en mediawijsheid
Flyer | SC05 Sociaal-relationele competenties
Flyer | SC06 Competenties inzake wiskunde, exacte wetenschappen en technologie
Flyer | SC07 Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven
Flyer | SC08 Competenties met betrekking tot historisch bewustzijn
Flyer | SC09 Competenties met betrekking tot ruimtelijk bewustzijn
Flyer | SC10 Competenties inzake duurzaamheid
Flyer | SC11 Economische en financiële competenties
Flyer | SC12 Juridische competenties
Flyer | SC13 Leercompetenties
Flyer | SC14 Zelfbewustzijn en zelfexpressie, zelfsturing en wendbaarheid
Flyer | SC15 Ontwikkeling van initiatief, ambitie, ondernemingszin en loopbaancompetenties
Flyer | SC16 Cultureel bewustzijn en culturele expressie